Zarządzenie nr 1051/20
Prezydenta Miasta Białegostoku
z dnia 27 listopada 2020 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego
Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203
Na podstawie art. 32 ust. 1 w związku z art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 920), § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734), § 5 Statutu Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXVII/311/08 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 21 kwietnia 2008 r. w sprawie nadania statutu Domowi Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203 (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2008 r. Nr 114, poz. 1182) zarządzam, co następuje:
- Przyjmuję Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203 stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
- Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203.
- Traci moc Zarządzenie Nr 735/16 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203, zmienione Zarządzeniem Nr 1156/17 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 28 września 2017 r. oraz Zarządzeniem Nr 1428/18 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 31 grudnia 2018 r.
- Wydane na podstawie Zarządzenia Nr 735/16 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203 zarządzenia, upoważnienia i pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych zarządzeń, upoważnień i pełnomocnictw.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik
do ZARZĄDZENIA NR 1051 / 20
PREZYDENTA MIASTA BIAŁEGOSTOKU
z dnia 27 listopada 2020 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W BIAŁYMSTOKU
PRZY UL. BARANOWICKIEJ 203
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203, zwanego dalej „Domem”, określa zasady kierowania nim, jego strukturę organizacyjną, zadania komórek organizacyjnych, tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, kontrolę wewnętrzną oraz zasady podpisywania pism.
§ 2
Dom działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1876);
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 734);
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 920);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 869);
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r., poz. 351);
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 685);
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1282);
- Statutu Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203 stanowiącego załącznik do Uchwały nr XXVII/311/08 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2008 r., Nr 114, poz. 1182);
- niniejszego Regulaminu;
- oraz innych obowiązujących aktów prawnych.
§ 3
- Dom jest jednostką organizacyjną Miasta Białegostoku nieposiadającą osobowości prawnej.
- Siedziba Domu mieści się w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203.
- Dom używa na tablicach, pieczęciach, ogłoszeniach, wywieszkach, formularzach itp. nazwy: Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku.
- Mienie Domu jest mieniem Miasta Białegostoku
§ 4
- Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Prezydent Miasta Białegostoku przy pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
- Nadzór nad jakością działalności, jakością świadczonych usług przez Dom, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami sprawuje Wojewoda Podlaski.
Rozdział II
CELE I ZADANIA DOMU
§ 5
- Dom jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej, przeznaczoną dla 306 osób w tym dla: dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie – 102 miejsca, osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie – 168 miejsc, osób przewlekle psychicznie chorych w Filii w Bobrowej – 36 miejsc.
- Do Domu kierowane są dzieci i młodzież niepełnosprawne intelektualnie w wieku od 3 do 25 lat oraz osoby dorosłe niepełnosprawne intelektualnie na podstawie decyzji właściwego organu administracji publicznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
- Do Filii w Bobrowej kierowane są osoby przewlekle psychicznie chore.
- Dzieci i młodzież niepełnosprawna intelektualnie pozostaje w Domu po ukończeniu 30 roku życia, jeżeli cechuje je mała zdolność adaptacyjna do zmiany otoczenia i ponad pięcioletni pobyt w Domu.
- Dyrektor Domu, w porozumieniu z osobą zainteresowaną, jej rodziną albo przedstawicielem ustawowym, po zasięgnięciu opinii psychologa, wnioskuje o pozostawienie w Domu osoby, o której mowa w ust. 4.
§ 6
- Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej „mieszkańcami”.
- Organizacja Domu, zakres i poziom usług świadczonych przez Dom uwzględniają w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
- Zakres praw i obowiązków mieszkańców Domu stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 7
- Dom realizuje podstawowe zadania zgodnie z obowiązującym standardem, świadcząc usługi:
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie,
- odzież i obuwie,
- utrzymanie czystości;
- opiekuńcze, polegające na:
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
- wspomagające, polegające na:
- umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
- umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodzin i społecznością lokalną,
- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- finansowaniu mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
- zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców
- zapewnieniu dostępu do kultury, oświaty i rekreacji;
- edukacyjne, zapewniające dzieciom i młodzieży:
- pobieranie nauki,
- uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,
- naukę i wychowywanie poprzez doświadczenia życiowe.
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
- Dom umożliwia i organizuje pomoc mieszkańcom w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.
- Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Dom zapewnia mieszkańcom kontakt z psychologiem, a w przypadku mieszkańców przebywających w Dziale dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej również z psychiatrą.
§ 8
- Dom, w celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca oraz zakresu usług, powołuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
- W skład zespołów terapeutyczno-opiekuńczych wchodzą pracownicy: Działu dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych Intelektualnie, Działu dla Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie, Działu dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej, Zespołu Terapeutycznego, Zespołu Pracowników Socjalnych, Zespołu Rehabilitacji.
- Do podstawowych zadań zespołów terapeutyczno-opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnego planu wsparcia mieszkańca z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim oraz wspólna z mieszkańcem jego realizacja.
- Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik pierwszego kontaktu, wskazany przez mieszkańca, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan jego zdrowia i organizację pracy Domu.
- Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych.
§ 9
- Dom świadczy specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z chorobą Alzheimera, niezamieszkujących w Domu.
- Dom może objąć usługami, o których mowa w ust. 1 nie więcej niż 20 osób.
- Dom świadczy usługi, o których mowa w ust. 1 w godzinach od 700 do 1700.
- Zakres specjalistycznych usług dla osób z chorobą Alzheimera określa § 24 niniejszego regulaminu.
- Osoby z chorobą Alzheimera zainteresowane korzystaniem z usług Domu mogą się ubiegać o ich przyznanie składając wniosek do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie lekarskie potwierdzające rozpoznanie choroby Alzheimera, uzasadniające potrzebę korzystania z usług.
- Decyzję administracyjną o przyznaniu specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z chorobą Alzheimera z ustalonym ich zakresem, okresem i miejscem świadczenia, wydaje Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
- Zasady odpłatności za usługi świadczone przez Dom dla osób z chorobą Alzheimera określają odrębne uchwały Rady Miejskiej Białegostoku.
§ 10
- Dom świadczy odpłatne usługi dla osób w nim niezamieszkujących polegające na udostępnianiu pływalni, znajdującej się na terenie Domu
- Zakres zadań realizowanych przez Dział Obsługi Pływalni określa § 28 niniejszego Regulaminu.
- Zasady i tryb korzystania z pływalni, znajdującej się na terenie Domu, określają odrębne uchwały Rady Miejskiej Białegostoku.
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA DOMU
§ 11
- Domem kieruje Dyrektor.
- Dyrektor zarządza Domem przy pomocy dwóch Zastępców Dyrektora i Głównego Księgowego.
- Dyrektor zarządza Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektora Domu zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta Białegostoku.
- Kompetencje Dyrektora określa statut Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku oraz pełnomocnictwa i upoważnienia udzielone przez Prezydenta Miasta Białegostoku.
- Podczas nieobecności Dyrektora jego zadania i kompetencje oraz kierowanie Domem przejmuje wyznaczony przez niego Zastępca Dyrektora, a w przypadku nieobecności Dyrektora i Zastępców Domem kieruje Główny Księgowy.
- Dyrektor określa szczegółowy zakres powierzonych zadań i kompetencji Zastępcom w drodze odrębnego zarządzenia.
- Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 12
- Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad:
- Zastępcami Dyrektora;
- Głównym Księgowym i Działem Finansowo – Księgowym;
- Działem Kadr;
- Działem Gospodarczym i Obsługi;
- Zespołem Specjalistycznych Usług Opiekuńczych dla Osób z Chorobą Alzheimera;
- samodzielnymi stanowiskami pracy: Radca Prawny, Informatyk, Stanowisko Zamówień Publicznych, Stanowisko ds. BHP i OC, Inspektor Ochrony Danych.
- Dyrektor organizuje pracę Domu, a w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością Domu oraz reprezentuje go na zewnątrz;
- kieruje całością spraw organizacyjnych, administracyjno-gospodarczych i finansowych Domu;
- wydaje zarządzenia, regulaminy, procedury i instrukcje;
- kieruje pracą podległego personelu poprzez organizowanie i nadzorowanie wykonywania przez pracowników zadań i obowiązków pod względem prawidłowości i terminowości oraz kształtowania właściwego stosunku personelu do mieszkańców Domu;
- inicjuje i utrzymuje kontakty ze środowiskiem oraz społecznością lokalną.
- Dyrektor pełni obowiązki pracodawcy i jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Domu.
§ 13
1. Zastępcy Dyrektora sprawują bezpośredni nadzór nad:
-
- Działem dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych Intelektualnie;
- Działem dla Osób Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie;
- Działem dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej;
- Zespołem Terapeutycznym;
- Zespołem Pracowników Socjalnych;
- Zespołem Rehabilitacji;
- Działem Obsługi Pływalni.
2. Do zadań Zastępców Dyrektora należy w szczególności:
-
- bieżący nadzór nad podległymi komórkami organizacyjnymi Domu;
- informowanie Dyrektora o stopniu realizacji zadań;
- analizowanie potrzeb związanych ze sprawnym funkcjonowaniem nadzorowanych komórek organizacyjnych Domu;
- ocenianie efektywności realizowanych zadań;
- przedkładanie Dyrektorowi wniosków w sprawach dotyczących działalności Domu;
- wykonywanie zadań związanych z organizacją i zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w celu prawidłowej realizacji zadań.
§ 14
- Główny Księgowy zapewnia prawidłową gospodarkę finansową Domu i realizuje zadania wynikające z tego tytułu a określone w innych przepisach.
- Przy wykonywaniu innych zadań niż określone w ust. 1, a powierzonych przez Dyrektora, Główny Księgowy działa w granicach upoważnień udzielonych przez Dyrektora.
- Główny Księgowy sprawuje bezpośredni nadzór nad Działem Finansowo – Księgowym.
- Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- nadzór nad prowadzeniem rachunkowości Domu;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli: zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
§ 15
- Działami i zespołami kierują kierownicy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań określonych w zakresie obowiązków opracowanych przez bezpośredniego przełożonego.
- Zespół może być tworzony w ramach działu lub jako odrębna komórka organizacyjna.
- Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Domu mogą nimi kierować przy pomocy zastępców. Stanowiska zastępców kierownika tworzy Dyrektor Domu na wniosek Zastępców Dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych.
- Kierownik działu lub zespołu powierza zastępstwo na czas swojej nieobecności innemu pracownikowi działu lub zespołu po uprzednim uzgodnieniu z Dyrektorem Domu.
- Zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk pracy opracowują kierownicy komórek organizacyjnych, a zatwierdza Dyrektor.
- Zakresy zadań dla samodzielnych stanowisk opracowuje Dyrektor.
- Samodzielne stanowiska nie wchodzą w skład działów i zespołów.
§ 16
Zadania Domu realizowane są przez następujące komórki organizacyjne i stanowiska samodzielne oznaczone odpowiednimi symbolami:
- Dział dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych Intelektualnie (DDM);
- Zespół IIIA (Z3A),
- Zespół VIA (Z6A),
- Zespół VII (Z7),
- Zespół VIII (Z8);
- Dział dla Osób Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie (DOD);
- Zespół I (Z1),
- Zespół II (Z2),
- Zespół IIIB (Z3B),
- Zespół IV (Z4),
- Zespół V (Z5),
- Zespół VI B (Z6B);
- Dział dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej (DPC);
- Zespół Terapeutyczny (ZT);
- Zespół Pracowników Socjalnych (ZPS);
- Zespół Rehabilitacji (ZR);
- Zespół Specjalistycznych Usług Opiekuńczych dla Osób z Chorobą Alzheimera (ZUO);
- Dział Finansowo – Księgowy (DFK);
- Dział Kadr (DK);
- Dział Gospodarczy i Obsługi (DGO);
- Zespół Obsługi Kuchni (ZOK),
- Zespół Obsługi Pralni (ZOP);
- Dział Obsługi Pływalni (DOP);
- Radca Prawny (RP);
- Informatyk (SI);
- Stanowisko ds. Zamówień Publicznych (ZP);
- Stanowisko ds. BHP i OC (BHP) (OC);
- Inspektor Ochrony Danych (IOD).
§ 17
Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych i stanowisk samodzielnych należą w szczególności:
- opracowanie propozycji do projektu budżetu Domu;
- dokonywanie wydatków budżetowych zgodnie z zatwierdzonym budżetem Domu;
- opracowywanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji z realizacji powierzonych zadań;
- wykonywanie zdań wynikających z przepisów dotyczących statystyki publicznej;
- realizacja zadań obronnych i obrony cywilnej zgodnie z zakresem działania określonym odrębnymi przepisami;
- wykonywanie zadań w zakresie ochrony informacji, w tym danych osobowych przetwarzanych przez DPS zgodnie z procedurami bezpieczeństwa ustalonymi odrębnymi zarządzeniami Dyrektora;
- rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Dyrektora zgodnie z ustalonym podziałem zadań;
- wykonywanie zadań wynikających z kontroli zarządczej.
Rozdział IV
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
§ 18
Dział dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych Intelektualnie (DDM)
- Zadania działu wykonują zespoły wymienione w 16 pkt 1, którymi kierują kierownicy zespołów.
- Do zadań działu dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie należy w szczególności:
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
- miejsca zamieszkania,
- wyżywienia,
- odzieży, obuwia dostosowanego do potrzeb, pory roku, utrzymanego w czystości, wymienianego w razie potrzeby – mieszkańcom domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków,
- pomocy w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
- w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn i starszych chłopców – przybory do golenia,
- ręczniki, co najmniej dwie sztuki, zmieniane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
- pościel, zmienianą w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
- utrzymania czystości;
- w zakresie usług opiekuńczych:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacja,
- niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych;
- w zakresie usług wspomagających:
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
- umożliwienie zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców;
- w zakresie usług edukacyjnych dzieciom i młodzieży umożliwienie:
- pobierania nauki,
- uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych,
- nauki i wychowywania poprzez doświadczenia życiowe.
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
§ 19
Dział dla Osób Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie (DOD)
- Zadania działu wykonują zespoły wymienione w § 16 pkt. 2, którymi kierują kierownicy zespołów.
- Do zadań Działu dla Osób Dorosłych Niepełnosprawnych Intelektualnie należy w szczególności:
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
- miejsca zamieszkania,
- wyżywienia,
- odzieży, obuwia dostosowanego do potrzeb, pory roku, utrzymanego w czystości, wymienianego w razie potrzeby – mieszkańcom domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków,
- pomocy w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
- w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn i starszych chłopców – przybory do golenia,
- ręczniki, co najmniej dwie sztuki, zmieniane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
- pościel, zmienianą w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
- utrzymania czystości;
- w zakresie usług opiekuńczych:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacja,
- niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych;
- w zakresie usług wspomagających:
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców
- umożliwienie zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców.
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
§ 20
Dział dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej (DPC)
- Dział dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych – Filia w Bobrowej (DPC) świadczy usługi, w szczególności:
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
- miejsca zamieszkania,
- wyżywienia,
- odzieży, obuwia dostosowanego do potrzeb, pory roku, utrzymanego w czystości, wymienianego w razie potrzeby – mieszkańcom domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków,
- pomocy w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
- w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn i starszych chłopców – przybory do golenia,
- ręczniki, co najmniej dwie sztuki, zmieniane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
- pościel, zmienianą w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
- utrzymania czystości;
- w zakresie usług opiekuńczych:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacja,
- niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych;
- w zakresie usług wspomagających:
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców
- umożliwienie zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców.
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewnienie:
- Do zadań personelu gospodarczego należą:
- kuchnia: przygotowywanie i wydawanie posiłków mieszkańcom;
- kotłownia:
- zabezpieczenie całoroczne Domu w gorącą wodę i parę technologiczną,
- ogrzewanie w okresie zimowym, wiosennym i jesiennym,
- ochrona mienia w porze dziennej i nocnej;
- konserwator:
- stała konserwacja instalacji i urządzeń Domu,
- bieżąca naprawa wyposażenia Domu.
§ 21
Zespół Terapeutyczny (ZT)
- W Zespole Terapeutycznym (ZT) funkcjonują następujące pracownie:
- pracownia plastyczna;
- pracownia stolarsko-rzeźbiarska;
- pracownia gospodarstwa domowego;
- pracownia muzyczna;
- pracownia „Żywego Słowa”;
- pracownia haftu;
- pracownia ceramiczna;
- pracownia zabawkarska;
- pracownia papieroplastyki;
- pracownia komputerowa;
- pracownia florystyki;
- pracownia fotograficzna.
- W skład zespołu wchodzą również: gabinet terapii pedagogiczno-psychologicznej oraz stanowiska podlegające kierownikowi zespołu.
- Do zadań zespołu terapeutycznego należy w szczególności:
- w zakresie usług wspomagających:
- zapewnienie udziału w terapii zajęciowej,
- organizowanie terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
- prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, rekreacyjnej i turystycznej wśród mieszkańców Domu: organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez artystycznych mieszkańcom Domu takich jak: wystawy, koncerty, spotkania, konkursy, wycieczki, itp.,
- umożliwienie korzystania przez mieszkańców domu z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także umożliwienie zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
- inspirowanie mieszkańców do udziału w amatorskich pracach artystycznych oraz tworzenie grup zainteresowań i eksponowanie ich twórczości,
- współpraca z placówkami kulturalno-oświatowymi,
- opieka nad mieszkańcami podczas organizowanych przez Dom wycieczkach,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną i środowiskiem,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach;
- umożliwienie regularnego kontaktu z dyrektorem Domu,
- umożliwienie kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu,
- dbanie o stan duchowy mieszkańców poprzez działalność duszpasterską;
- współpraca w celu rozwiązywania osobistych spraw mieszkańców związanych z potrzebami religijnymi,
- w zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewnienie:
- pobierania nauki,
- uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjnych,
- uczenia i wychowania przez doświadczenia życiowe.
- w zakresie usług wspomagających:
§ 22
Zespół Pracowników Socjalnych (ZPS)
Do zadań Zespołu Pracowników Socjalnych (ZPS) należy w szczególności:
- świadczenie pracy socjalnej,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
- umożliwienie kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
- sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca Domu,
- prowadzenie działalności kulturalno – oświatowej, rekreacyjnej i turystycznej wśród mieszkańców Domu: organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez artystycznych mieszkańcom Domu takich jak: wystawy, koncerty, spotkania, konkursy, wycieczki, itp.,
- współpraca z placówkami kulturalno – oświatowymi,
- opieka nad mieszkańcami podczas organizowanych przez Dom wycieczkach,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną i środowiskiem,
- działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi Domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- pokrycie w miarę możliwości mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej,
- zapewnienie kontaktu z Dyrektorem Domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
- zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- sprawne załatwianie skarg i wniosków mieszkańców.
§ 23
Zespół Rehabilitacji (ZR)
Do zadań Zespołu Rehabilitacji (ZR) należy w szczególności:
- podnoszenie sprawności mieszkańców poprzez rehabilitację leczniczą,
- wykonywanie specjalistycznych zabiegów kinezyterapii, fizykoterapii, hydroterapii, mechanoterapii,
- prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć mających na celu podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie działalności profilaktycznej, polegającej na kierowaniu i popularyzowaniu zachowań prozdrowotnych oraz kształtowaniu i podtrzymywaniu sprawności i wydolności osób w różnym wieku w celu zapobiegania niepełnosprawności,
- obsługa urządzeń służących do wykonywania zabiegów zgodnie z ich przeznaczeniem,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji zabiegowej mieszkańców.
§ 24.
Zespół Specjalistycznych Usług Opiekuńczych dla Osób z Chorobą Alzheimera (ZUO)
- Zespół Specjalistycznych Usług Opiekuńczych dla Osób z Chorobą Alzheimera (ZUO) świadczy specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z chorobą Alzheimera dostosowane do szczególnych potrzeb tych osób, wynikających z rodzaju ich schorzenia lub niepełnosprawności w zakresie:
- uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym w szczególności poprzez:
- kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, powadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, w tym w szczególności poprzez dbałość o higienę i wygląd,
- pomoc w życiu rodzinnym, w tym w szczególności poprzez kształtowanie pozytywnych relacji osoby wspieranej z osobami bliskimi, współpracę z rodziną – kształtowanie odpowiednich postaw wobec osoby chorującej, niepełnosprawnej;
- pielęgnacji, w tym w szczególności poprzez:
- pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania,
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmiana opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny;
- rehabilitacji fizycznej i usprawniania zaburzonych funkcji organizmu, w tym w szczególności poprzez:
- zgodnie z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii,
- współpracę ze specjalistami, w zakresie wspierania psychologiczno– pedagogicznego i edukacyjno – terapeutycznego zmierzającego do wielostronnej aktywizacji osoby korzystającej ze specjalistycznych usług.
- uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym w szczególności poprzez:
- Osoby korzystające ze specjalistycznych usług dla osób z chorobą Alzheimera mogą się ubiegać o przyznanie świadczenia w postaci posiłku na podstawie odrębnych przepisów, składając wniosek do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
§ 25
Dział Finansowo – Księgowy (DFK)
Do zadań Działu Finansowo – Księgowego (DFK) należy w szczególności:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Domu;
- prowadzenie obsługi finansowej Domu;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Domu dotyczących prowadzenia rachunkowości;
- organizowanie i nadzorowanie przebiegu prac związanych z inwentaryzacją mienia Domu;
- dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
- sporządzanie sprawozdań finansowych oraz innych sprawozdań z zakresu działania jednostki, w tym: deklaracji podatkowych, dokumentów rozliczeniowych ZUS;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych;
- czuwanie nad prawidłowym i terminowym obiegiem dokumentów księgowych;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji księgowej w sposób zabezpieczający ją przed dostępem osób nieuprawnionych, zaginięciem lub zniszczeniem;
- opracowywanie projektu planu finansowego jednostki i jego zmian oraz dokonywanie analizy wykonania planu finansowego;
- dokonywanie bieżącej analizy prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację planu finansowego;
- zapewnienie prawidłowego i terminowego pobierania należności z tytułu dochodów budżetowych;
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń należności i zobowiązań;
- obsługa kasowa Domu;
- prowadzenie analizy wydatków budżetowych oraz sprawozdawczości finansowej;
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłatą świadczeń należnych ze stosunku pracy oraz innych tytułów.
§ 26
Dział Kadr (DK)
Do zadań Działu Kadr (DK) należy w szczególności:
- prowadzenie akt osobowych;
- kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy i zasad etyki zawodowej;
- przeprowadzanie okresowych ocen pracy pracowników;
- sprawy związane z przejściem na emeryturę, rentę;
- ewidencja czasu pracy;
- nadzorowanie okresowych badań lekarskich;
- organizowanie szkoleń;
- współudział w gospodarowaniu funduszem płac, premii, nagród;
- określanie potrzeb bytowych i socjalnych osób uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opracowywanie w tym zakresie programów, planów i analiz;
- prowadzenie dokumentacji oraz ewidencji w zakresie realizacji świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- zabezpieczenie pracowników w odzież ochronną i roboczą;
- obsługa kancelaryjna;
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg oraz prowadzenie rejestru skarg dotyczących Domu;
- prowadzenie ewidencji protokołów kontroli i innych materiałów pokontrolnych z kontroli Domu prowadzonych przez uprawnione organy oraz sprawowanie nadzoru nad terminowym wykonywaniem czynności wynikających z tych dokumentacji.
§ 27
Dział Gospodarczy i Obsługi (DGO)
- Zadania realizuje: Zespół Obsługi Kuchni, Zespół Obsługi Pralni oraz stanowiska podlegające bezpośrednio kierownikowi działu.
- Do zadań działu gospodarczego i obsługi (DGO) należy w szczególności:
-
- utrzymywanie obiektów i urządzeń w stałej sprawności przez terminowe dokonywanie remontów oraz systematyczne przeprowadzanie konserwacji obiektów, sprzętu i urządzeń;
- zapewnienie warunków sprzyjających wykonywaniu przez Dom zadań z zakresu działalności podstawowej (wyżywienie, ogrzewanie, usługi pralnicze i inne);
- utrzymywanie w należytej czystości pomieszczeń i otoczenia;
- właściwa ochrona obiektów, zabezpieczenie pomieszczeń i mienia przed kradzieżą i pożarem;
- zapewnienie wyżywienia mieszkańcom, w tym dietetycznego zgodnie ze wskazaniami lekarza;
- prowadzenie dokumentacji żywieniowej, planowanie jadłospisów oraz nadzór i kontrola prawidłowości przebiegu procesów technologicznych na wszystkich etapach produkcji potraw;
- przygotowywanie i wydawanie posiłków mieszkańcom Domu;
- pranie odzieży, pościeli i innych artykułów będących na wyposażeniu mieszkańców i Domu;
- prowadzenie remontów i napraw, a także dbanie o racjonalne wykorzystywanie środków rzeczowych i finansowych przeznaczonych na te cele;
- dokonywanie okresowych przeglądów technicznych budynków i urządzeń;
- prowadzenie gospodarki materiałowej oraz nadzór nad magazynem i zaopatrzeniem;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp, p.poż., sanitarnych;
- zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektów i otoczenia Domu, poza powierzchnią zamieszkałą przez mieszkańców Domu;
- utrzymanie w należytym stanie terenów zielonych Domu.
§ 28
Dział Obsługi Pływalni (DOP)
- Dział Obsługi Pływalni (DOP) realizuje usługi dla mieszkańców Domu korzystających z pływalni oraz dla osób niezamieszkujących w Domu.
- Do zadań działu obsługi pływalni należy w szczególności:
-
- prowadzenie nauki pływania;
- opracowywanie grafików użytkowania obiektu;
- zapewnienie odpowiedniego stanu sanitarno-higienicznego obiektu pływalni i pomieszczeń towarzyszących;
- właściwe przygotowywanie obiektu i organizacja imprez, zawodów, treningów itp.;
- prowadzenie ewidencji powierzonego sprzętu i wyposażenia pływalni;
- nadzór nad pracą urządzeń związanych z działalnością pływalni oraz całości podbasenia;
- nadzór nad powierzonym majątkiem znajdującym się w obiekcie;
- nadzór nad zabezpieczeniem wartości pieniężnych wpływających z tytułu użytkowania pływalni;
- przestrzeganie obiegu dokumentacji i rozliczenia z uzyskanych wpływów, według zasad określonych przez głównego księgowego tutejszego Domu.
§ 29
Radca Prawny (RP)
Do zadań stanowiska Radcy Prawnego (RP), należy w szczególności:
- przygotowywanie aktów prawnych w sprawach objętych działalnością Domu wydawanych przez Dyrektora Domu i Prezydenta Miasta Białegostoku oraz uchwalanych przez Radę Miejską Białegostoku;
- udzielanie pracownikom Domu porad prawnych oraz wyjaśnień dotyczących stosowania prawa w zakresie działalności Domu;
- opiniowanie projektów umów i porozumień pod względem formalno – prawnym;
- występowanie w charakterze pełnomocnika Domu w postępowaniu sądowym i administracyjnym.
§ 30
Informatyk (SI)
Do zadań Stanowiska Informatyka (SI) należy w szczególności:
- administrowanie systemami i programami komputerowymi;
- inicjowanie i wdrażanie nowych technologii w zakresie zabezpieczenia utrwalonych danych w formie elektronicznej zgodnie z obowiązującą polityką bezpieczeństwa danych osobowych;
- nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych w systemach informatycznych Domu;
- zabezpieczenie podstawowych warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych;
- zabezpieczanie kopii danych i sprawdzanie ich poprawności;
- konserwacja i utrzymanie zasobów informatycznych w technicznej sprawności oraz nadzór nad właściwym ich wykorzystaniem.
§ 31
Stanowisko ds. Zamówień Publicznych (ZP)
Do zadań Stanowiska ds. Zamówień Publicznych (ZP) należy prowadzenie spraw głównie w zakresie realizacji w/w ustawy Prawo zamówień publicznych, w szczególności:
- prowadzenie Rejestru Zamówień Publicznych;
- rejestrowanie i opiniowanie wniosków o ustalenie trybu zamówienia publicznego;
- rejestrowanie i opiniowanie zleceń o udzielenie zamówienia o wartości poniżej 30.000 euro;
- coroczne gromadzenie zapotrzebowań na usługi, dostawy i roboty budowlane, opiniowanie i przedkładanie zapotrzebowań do akceptacji;
- przygotowanie i prowadzenie postępowań przetargowych, w tym:
- przygotowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami, na podstawie opisu przedmiotu zamówienia przygotowanego przez jednostkę zamawiającą dostawę, usługę lub robotę budowlaną,
- wprowadzanie i przesyłanie on-line ogłoszeń o zamówieniu i udzieleniu zamówienia, kierowanych do Biuletynu Zamówień Publicznych,
- udział w pracach komisji przetargowych,
- sporządzanie wymaganej przepisami dokumentacji przetargowej po otwarciu ofert,
- prowadzenie korespondencji z wykonawcami,
- archiwizacja dokumentacji przetargowej,
- prowadzenie czynności związanych z zawarciem umowy z wybranym wykonawcą, poprzez dokonywanie wstępnej kontroli projektów umów przed przedłożeniem do ostatecznego zatwierdzenia radcy prawnemu,
- umieszczanie aktualnych informacji dot. toczących się postępowań przetargowych na stronie internetowej Domu tj. ogłoszeń o zamówieniu, specyfikacji i innych.
§ 32
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
oraz Obrony Cywilnej (BHP) (OC)
Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Obrony Cywilnej (BHP) (OC) należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu bhp;
- kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przez pracowników przepisów bhp;
- dokonywanie okresowych analiz stanu bhp, opracowywanie instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy;
- udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy;
- opracowywanie dokumentacji dotyczącej odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy;
- uczestniczenie w pracach komisji bhp;
- wstępne ogólne szkolenie nowo przyjmowanych pracowników w zakresie bhp;
- wykonywanie zadań obrony cywilnej wynikających z obowiązujących aktów prawnych;
- opracowywanie planu działania w zakresie spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
- opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkoleń i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
§ 33
Inspektor Ochrony Danych (IOD)
Do zadań Stanowiska ds. Ochrony Danych Osobowych należy w szczególności:
- informowanie Administratora Danych Osobowych – Dyrektora oraz pracowników w zakresie ich obowiązków wynikających z przepisów prawa o ochronie danych;
- monitorowanie przestrzegania przepisów prawa dotyczącego ochrony danych osobowych oraz Polityki Ochrony Danych w Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku;
- organizowanie szkoleń i prowadzenie działań zwiększających świadomość pracowników w zakresie ochrony danych;
- przeprowadzanie audytów zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami oraz opracowywanie sprawozdań i zaleceń;
- współpraca z Urzędem Ochrony Danych Osobowych i pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób składających wnioski i żądania dotyczące przetwarzania ich danych osobowych i wykonywania ich praw;
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych udzielanych przez Administratora Danych Osobowych – Dyrektora;
- zgłoszenie naruszenia bezpieczeństwa do organu nadzoru oraz osób, których dane dotyczą oraz prowadzenie rejestru naruszeń.
Rozdział V
KONTROLA WEWNĘTRZNA
§ 34
Kontrolę wewnętrzną Domu sprawują:
- Dyrektor – w zakresie całokształtu działalności Domu;
- Zastępcy Dyrektora – w zakresie ustalonym przez Dyrektora Domu;
- Główny Księgowy – w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi;
- kierownicy komórek organizacyjnych – w zakresie działalności podległych komórek organizacyjnych;
- inni pracownicy Domu – w zakresie ustalonym przez Dyrektora.
Rozdział VI
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 35
- Umowy oraz inne dokumenty podpisuje Dyrektor, Zastępcy Dyrektora lub inni pracownicy Domu w ramach posiadanych upoważnień i pełnomocnictw.
- Umowy oraz inne dokumenty, które mogą spowodować powstanie zobowiązań finansowych kontrasygnuje Główny Księgowy lub osoba zastępująca go.
- Korespondencja o charakterze wewnętrznym – informacyjnym nie wymaga upoważnienia Dyrektora.
- Pracownicy i ich przełożeni są obowiązani parafować pisma i dokumenty przedkładane do podpisu Dyrektorowi lub Zastępcom Dyrektora.
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo – księgowych reguluje instrukcja obiegu dokumentów finansowo – księgowych w Domu.
Rozdział VII
TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA
SKARG I WNIOSKÓW
§ 36
- Dyrektor, Zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy przyjmują interesantów w każdy wtorek i czwartek w godzinach od 1000 do 1200.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Domu oraz upoważnieni pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia pracy administracji Domu.
- Skargi i wnioski wpływające w formie pisemnej lub wniesione ustnie do protokołu są ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków.
- Odpowiedzi na skargi podpisuje Dyrektor Domu lub osoby przez niego upoważnione.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Domu dokonywane są w trybie właściwym dla jego przyjęcia.
§ 38
Kierownicy komórek organizacyjnych są zobowiązani zapoznać pracowników z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
§ 39
Regulamin wchodzi w życie z dniem określonym w zarządzeniu Prezydenta Miasta Białegostoku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku
przy ul Baranowickiej 203
ZAKRES PRAW I OBOWIĄZKÓW MIESZKAŃCÓW DOMU
§ 1
Organizacja Domu, zakres i poziom usług świadczonych przez Dom uwzględnia w szczególności godność, wolność, intymność, i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
§ 2
Mieszkańcy Domu mają prawo do:
- poszanowania godności osobistej, zapewnienia przestrzegania jego praw oraz dostępności do informacji o tych prawach;
- podmiotowego traktowania przez personel i innych mieszkańców;
- poszanowania intymności i niezależności;
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz swojej korespondencji;
- wolności myśli, sumienia i wyznania;
- posiadania własnych poglądów i wyrażania opinii;
- kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie ze swoim wyznaniem;
- uzyskania informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich;
- utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną;
- przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych;
- przebywania poza Domem po uprzednim uzgodnieniu tego z kierownikiem zespołu lub działu;
- wyboru pracownika pierwszego kontaktu i pomocy z jego strony w rozwiązywaniu osobistych problemów;
- możliwość realizowania prawa wyboru poprzez dokonywanie wyboru posiłków oraz w miarę możliwości wybór współmieszkańców w pokojach mieszkalnych;
- pokoju mieszkalnego wyposażonego zgodnie ze standardami ustalonymi w przepisach prawa;
- bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych;
- uczestniczenia w pracach samorządu i wyboru do organów go reprezentujących;
- włączania się do pracy na rzecz Domu;
- korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów;
- uczestniczenia w terapii zajęciowej organizowanej przez Dom;
- korzystania z konsultacji i porad psychologa;
- zabiegów rehabilitacyjnych i fizjoterapeutycznych;
- pobierania nauki i udziału w zajęciach rewalidacyjnych;
- organizowania czasu wolnego według własnego uznania;
- uczestniczenia w imprezach i zajęciach: kulturalnych, rozrywkowych, sportowych i rekreacyjnych;
- zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców, kierownika zespołu i działu oraz Dyrektora Domu;
- otrzymywania pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb, a w szczególności: bytowych, zdrowotnych, psychicznych, kulturalnych, religijnych;
- sprawienia pogrzebu zgodnie z wyznaniem;
- kontaktu z Dyrektorem Domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu;
- pomocy w usamodzielnianiu się w miarę jego możliwości, jeżeli mieszkaniec spełnia warunki do takiego usamodzielnienia się;
- zatrudnienia w zakładach pracy na stanowiskach dostosowanych do osób niepełnosprawnych intelektualnie lub przewlekle psychicznie chorych.
§ 3
Mieszkańcy Domu zobowiązani są do:
- przestrzegania obowiązującego w Domu Regulaminu Organizacyjnego;
- poszanowania praw innych mieszkańców;
- przestrzegania zaleceń lekarzy, a w szczególności przyjmowania zleconych leków;
- współdziałania z personelem Domu, a w szczególności z pracownikiem pierwszego kontaktu w zaspokajaniu swoich potrzeb;
- dbałości o mienie Domu, w szczególności pozostające w bezpośredniej dyspozycji mieszkańca;
- dbałości o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny;
- utrzymywania czystości w pokojach mieszkalnych, toaletach, łazienkach i pomieszczeniach ogólnodostępnych;
- współdziałania z personelem Domu w celu uniknięcia i zapobieżenia ewentualnym zagrożeniom i awariom (przeciwpożarowe, zalanie wodą, itp.);
- dbałości o pościel i odzież – przekazywanie do pralni i napraw krawieckich;
- spożywania posiłków w ustalonych godzinach:
- śniadanie I: 745 – 945
- śniadanie II: 1030 – 1230
- obiad: 1330 – 1530
- kolacja: 18oo – 20oo
- przestrzegania ciszy nocnej (2200 – 600);
- ponoszenia odpłatności za pobyt w Domu;
- ponoszenia odpłatności za leki, pieluchomajtki, sprzęt zaopatrzenia ortopedycznego według regulujących to przepisów;
- dostosowania się do zakazu palenia papierosów na terenie Domu z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych.
Załącznik nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku
przy ul Baranowickiej 203